Rapport från slutspurten och insändare om Gnesta

Benny Åberg, ordföranden, hälsar efter dagens maratonutdelning av flygblad inför morgondagens stora PANELDEBATT:

Vilken otroligt lysande kampanj vi har genomfört pendlarvänner. Det är mångas arbete som gjort vår kampanj så omtyckt och känd. Jag känner mig oerhört stolt att få ha förmånen att vara ordförande i föreningen. När jag delade flygblad på eftermiddagen så hade alla positiva ord om vårt arbete. Många sade: ”jag hörde på radion om mötet, jag har fått flygblad i brevlådan, jag har fått meddelande från min fackförening”. Ett stort tack till alla som varit med så här långt. I morgon är det final. Då ska vi se till att få svar på våra frågor för att kunna gå vidare för en bättre pendel! Väl mött i morgon!

Trots en dålig telefonledning, fick föreningen fram sitt budskap om paneldebatten i Ring P1 i morse

Som grädde på moset publiceras just idag en insändare i Svenska Dagbladet av fyra socialdemokratiska ordförande i Uppsala, Sörmland, Västmanland och Örebro län, de län i vårt område som berör av de rådande bestämmelserna. Insändaren tar upp kardinalfelet att fjärrtrafiken har högre prioritet än lokal- och regionaltrafiken på tågspåren, något som vi sett särskilt drabbade Gnestapendeln, även om hotet kunde avvärjas just i år. Insändaren bör läsas i sin helhet, men här följer ett utdrag:

Länen runt Stockholm tillgodoser huvudstaden med kompetent arbetskraft och duktiga studenter. Dessutom innebär den regionala tågpendlingen en avlastning för den akuta bostadsbristen som råder i Stockholm. Den regionala tågpendlingen, som är ett miljövänligt transportalternativ, erbjuder en utvidgad arbetsmarknad med jobbtillväxt.

Tyvärr ser vi nu att regeringens järnvägspolitik undergräver vår regions möjligheter till tillväxt och jobb. Regeringen har sedan hösten 2010 avreglerat järnvägen. Den politiska prioriteringen har lett till att regeringens myndighet, Trafikverket, tvingats prioritera bort arbetspendlingen för att få in fler tågbolag som vill köra fjärrtåg på järnvägen.

I maj slog en bomb ner från Trafikverket för Mälardalens pendlare. I Trafikverkets ursprungliga förslag till ny tidtabell 2014 hade verket helt lyft bort Gnestapendeln, ett tåg som funnits som en självklar livsnerv för orten i över 45 år med över 1000 dagliga arbetspendlare. Detta för att få plats med kvartstrafik mellan Stockholm och Göteborg. En illustration till hur Trafikverket resonerar i en avreglerad värld är en intervju som verket gav Södermanlands Nyheter. På frågan: Är det ont om platser på Göteborgståget? svarar en tjänsteman: Vi ser inte till om tågen är fulla eller tomma utan vilka som vill köra.

Detta är på inget sätt en unik situation för Gnesta, runtom i regionen och på andra håll i landet ställs pendeltågstrafik mot fjärrtågstrafik, avgång för avgång, där ett föråldrat regelverk systematiskt missgynnar pendeltågen. Trafikverket prioriterar fler privata aktörer – inte samhällsekonomin, jobben och resenärerna. Detta sker på uppdrag av regeringen.

Tack och lov är Gnestapendeln tillbakalyft i tågplan 2014. Det måste understrykas att detta skett enbart tack vare ett folkligt uppror i Gnesta och i infrastrukturministerns egen hemkommun Södertälje.

Det folkliga upproret ledde till att Föreningen Gnestapendeln bildades. Idag har vi lyckats bilda så pass stor opinion kring den här frågan att lördagens paneldebatt blir en välbehövlig kulmen där vi hoppas få besked om hur man från de styrandes sida har tänkt sig att framtiden ska se ut på tågområdet. Kommer man att ändra på bestämmelserna? Är det hög tid att låta devisen ”arbetslinjen” sippra ned genom samhällets alla beslutsnivåer?

KOM OCH GÖR DIN STÄMMA HÖRD IMORGON!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*