Besöket hos trafiklandstingsrådet

Styrelsen besökte trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) på Landtingshuset i Stockholm fredagen den 22 januari 2016. Tamsons såg mycket positivt på vårt initiativ till en träff och inledde med att han såg det som nödvändigt att vi fortsätter att ha återkommande träffar regelbundet. Han anser att vi ha mycket att samarbeta kring.

Tamsons_Göthberg_asisstent

Vår första diskussionspunkt var taxorna. Tamsons var medveten om att taxorna är en djungel och att det är dyrt att resa om man inte har månadskort. Att SMS-biljetterna är 40 procent dyrare och han också fullt medveten om. En utredning har tillsatts för att se över taxorna och om möjligt införa en enhetstaxa som gör regionen ”rundare”.

Styrelsen tog upp extratillägget mellan Gnesta och Mölnbo där vi ifrågasatte dess existens eftersom Sörmland betalar spårkilometer till Järna. Tillägget fanns inte förr och det kom till enbart som ett rättviseskäl när Bålsta (som också ligger utanför länsgränsen) inkorporerades i pendeltågstrafiken och fick ett sådant tillägg. Tamsons medgav att rättviseskälet var ett dåligt argument och att detta skulle kunna lösas genom förhandlingar mellan SL och landstingets kollektivtrafikmyndigheter.

Styrelsen lyssnar

När det gäller spårkapaciteten och prioriteringskriterierna (att fjärrtågen har företräde före kollektivtrafiken) finns det problem. Enligt en utredning kommer det att bli stor konkurrens mellan fjärrtågen och kollektivtrafiken framöver, vilket Tamsons anser är ohållbart.

Ytterligare ett hot är höghastighetsbanorna, som redan är på utredningsstadiet. Ska de med i leken ser Tamsons mycket stora problem med trängseln på spåret, särskilt söder om Järna, en del av spåret som med rätta kan kallas ”den nya getingmidjan”. Han framhåller att kollektivtrafiken måste gå först, med tanke på samhällsnyttan.

Möte med Tamsons_halvkropp

Tiden led mot sitt slut och styrelsen hann framföra att de tidsvinster som görs om ett skipstop-system införs inte får förslösas på längre väntetider vid Södertälje Hamn när resenärerna på Gnestapendeln ska byta tåg. Det förstod Tamsons, men frågan får diskuteras med ingående på nästa träff.

Styrelsen blev mycket väl bemötta och upplever att mötet av konstruktivt och innehöll mycket matnyttig information. Vi uppskattar att blir fler möten. Det ger föreningen en unik möjlighet att påverka och få information i viktiga pendeltågsfrågor.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*